בין כעס לשליטה
top of page

בין כעס לשליטה


ישבתי הערב בכנס ומשמאלי ישב בחור שהתכתב עם המנהל שלו. הוא קיבל הודעה זועמת על כל מה שהוא לא עשה ולא הודיע ולא התריע.

כל ההודעה הייתה מוצפת במילים לא נעימות כשברור שמי שכתב אותה כעס מאוד.

הוא ואישתו עבדו קשה בכדי לנסח הודעת תגובה חריפה שמבקרת את המבקר על הניסוח שלו ומעלה טענות כנגד הטענות (והכל... בהודעה). הם עברו עליה שוב ושוב.

שאלתי אותם מה היו רוצים שיקרה. הם ענו: "שלא ידבר אלינו ככה" המשכתי ושאלתי: "ומעבר לכך מה אתם חושבים שהדרך הנכונה לטפל בזה כדי להגיע למה שאתם רוצים?" הם עצרו רגע ואז פתאום הבינו. מחקו את כל ההודעה ושלחו לו חזרה. "אני מבין שאתה כועס ומציע שנקבע לשבת על זה ביום ראשון, מה דעתך?"

אתם יכולים לתאר לעצמכם את ההבדל בין שתי ההודעות ואת ההבדל בתוצאה?

אנחנו נמצאים כל היום באינטראקציות עם אנשים. פגישות, שיחות, התכתבויות.... אנשים שאנחנו מכירים, חברים, עובדים, מנהלים. כל אחד מהם הוא סוג של מערכת יחסים שיש לכם. ולמרות שאתם זה אתם, עם כל אחד זו מערכת יחסים שונה.

בכל מערכת שכזו אתם מושפעים וכמובן משפיעים.

כמה פעמים בהיסחפות הרגע, כעסתם, נעלבתם ממילה שאמרו או שלא אמרו לכם? איך זה גרם לכם להגיב? יש כאלו שמגיבים בכעס ויש שמתרחקים... רק בגלל משהו שהצד השני ב"מיני" מערכת הזו עשה (או לא עשה) שציפתם שיהיה שונה.

התגובה שלכם נובעת מעומק מערכת היחסים והמשמעות שאתם! בוחרים לה ולאדם שבה. התגובה שלכם נובעת מכמות האגו שמנהל אתכם ומשתלט ברגעים האלו כך שהמוח מפסיק לרגע לעבוד (מכירים את זה?).

התגובה שלכם גם נובעת מפרמטרים נוספים כמו הציפיות שלכם ומערכת הערכים שלכם (כבוד, הגינות, יושרה וכד').

בדרך כלל בסיטואציות שכאלו אתם מגיבים מיידית אבל אם רק תעצרו רגע לפני ותשאלו את עצמכם, מה המטרה שלי? מה התוצאה הכי טובה שאני רוצה שתצא מהסיטואציה הזו?

אם הוא כועס, אתם רוצים להוכיח לו שהוא טועה ואז הוא יכעס יותר או שאתם רוצים לדבר ולפתור?

דיוק באותו האופן, רגע לפני שאתם נכנסים לפגישה, תשאלו את עצמכם מה המטרה שלכם, מה הייתם רוצים שיקרה בסוף הפגישה הזו! (לא בסוף התהליך...).

גם כשאתם מדברים עם העובד שלכם או המנהל שלכם במקום להיסחף בשיחה עצרו רגע ותשאלו את עצמכם מה התוצאה הרצויה לי?

קחו שליטה על הסיטואציה. תבינו מה קורה בצד השני, מה הוא מרגיש וחושב. מה יקרה אלו בעקבות התגובה הספונטנית שהרגע רציתם להגיב והאם היא תביא אתכם לאן שאתם רוצים.

אם התשובה היא לא... אז זה הזמן להתחיל להגיב חכם ולא להיות צודק.

זה הזמן להוביל אותו לעבר התוצאה הרצויה לכם.

שיהיה לכם בהצלחה.


מאמרים אחרונים
bottom of page